nieuwe job; verpleegkundige! - Reisverslag uit Manggala, Indonesië van Marianne Teunis - WaarBenJij.nu nieuwe job; verpleegkundige! - Reisverslag uit Manggala, Indonesië van Marianne Teunis - WaarBenJij.nu

nieuwe job; verpleegkundige!

Door: borneoaustralie

Blijf op de hoogte en volg Marianne

30 Oktober 2011 | Indonesië, Manggala

Hallo allemaal!

Er is nog niet veel tijd voorbij sinds mijn laatste blog, maar ik heb al weer veel te vertellen!

Omdat de vrijwillige arts en verpleegkundige naar Kuching zijn voor hun visum, zou ik de twee overgebleven verpleegkundige (zijn long-visitor) helpen in de kliniek. Maar 1 van die 2 is onverwacht eerder met haar gezin naar Kuching vertrokken. De andere verpleegkundige is lang niet altijd aanwezig. Dus het komt erop neer dat ik, samen met een Engelse vrouw die mental-nurse is, de eerste hulp post draaiende houd. De overgebleven verpleegkundige spreekt de taal wel dus als zij er is, gaat het prima. Maar als zij er niet is, wat de regelmatig voorkomt, moeten de mental-nurse en ik duidelijk krijgen wat er aan de hand is. Het toverwoord is 'zakit' want dat betekent pijn en ziek. Dan wijzen ze het vaak wel aan. Een wondje kan ik nog wel schoonmaken, maar zodra ze naar hun oor of keel wijzen, wordt het toch allemaal wat moeilijker voor mij... Maar het is wel leuk om 3x per dag (na de prayermeeting, om 6 uur, na lunch en avondeten) in de kliniek met de kinderen bezig te zijn. Sommige komen erg vaak en moeten zoeken naar hun 'zakit'. Zij willen vooral een beetje aandacht en een knuffel! Dat kan ik ze in ieder geval wel geven!

Verder ben ik van de week in de rivier wezen zwemmen met de meiden. Voor mij de eerste keer. En dan kijk je toch je ogen uit. Uiteraard mag je niet in je bikini zwemmen en moet je in je gewone kleren zwemmen. Dat betekent een broek tot over je knieen en een shirtje met korte mouwen. Voor mij was het erg lang geleden dat ik met kleren aan heb gezwommen, dus dat was al zwaar. Daarnaast stond er een harde stroming, dus als je tegen de stroom in wilde zwemmen, ging je meer achteruit als vooruit. Het was wel een goede vorm van sporten.
De indonesische meiden gingen allemaal hun haren wassen in de rivier. Terwijl ze zich aan de touw, dat over de rivier gespannen is, vasthouden spoelen ze hun haren uit. Ik vond dat wat vreemd, maar ja, ik ging daarna mijn haren onder de douche wassen, maar dat is OOK rivierwater, haha. We werden heen en weer gereden staand in een opentruck (lijkt een beetje op een zandwagen die we in Nederland hebben), dat is hier een gebruikelijke manier van mensen vervoeren...

Gister was het eindelijk zover! Drijven op autobanden in de rivier! Met vier nederlandse meiden en twee indonesische jongens werden we een eindje buiten het terrein afgezet.
We hadden allemaal onze eigen band (zo groot als een vrachtwagenband) en dreven met de stroom mee, dwars door het oerwoud. Af en toe kom je langs wat huisjes (waar mensen aan het baden of de was aan het doen zijn), maar verder is het allemaal groen! De stoming was hard, dus je moest goed opletten dat je niet een overhangende boom in werd gedreven... (wat een iemand overkwam). Het is super mooi om zo te drijven in de jungle, en je hoort alleen elkaar en het geluid van de krekels. Een hele mooie ervaring (helaas geen foto's...) Na ongeveer 45 minuten waren we op de plek waar we moesten stoppen. Een mooi tijdverdrijf op je vrije zaterdagmiddag!

Gisteravond was er geen echte filmavond, omdat de beamer stuk was. Er was wel een film op de tv, maar daar kan je niet met z'n alle omheen zitten. Dus ik zat buiten met een aantal andere. Een meisje van 10 op schoot. Na een tijdje begonnen met "damespaard, damespaard, heren-paard, heren-paard, boe-ren-paar, boe-ren-paard, gat in de weg" ze kwam niet meer bij van het lachen. En natuurlijk moest ik daar het verdere uur mee door gaan... Ze hebben hier geen/weinig vet op de billen, dus dat was vrij puntig op mijn benen :-). Maar wel super grappig dat iemand van tien er zo'n lol om kan hebben, meestal is dat bij kinderen van 3 jr...

Geniet nog allemaal van je weekend!
xx



Kyra: super leuk dat je op turnen gaat! Doe de groeten aan je trainer! en laat maar zien dat je al de handstand kan!
Hoe is het met gitaar spelen? Doe je dat ook nog?

  • 30 Oktober 2011 - 09:26

    Edith:

    Zo! Dat is een heel verhaal!
    Je bent wel heel gevarieerd bezig zeg!
    Leuk! Ben je niet heel moe van alles, of krijg je er extra energie van?
    Heb je tijd om foto's te maken zodat je thuis nog eens rustig kunt zien wat je eigenlijk allemaal gedaan hebt?
    Geniet van de laatste dagen!
    Groet, Edith

    Ps. Niet vergeten recepten mee terug te nemen hoor! Kunnen we misschien een kookdag houden.

  • 30 Oktober 2011 - 10:31

    Mirella:

    Hey Marian!
    Je verhalen gevolgd en gelezen! je bent lekker gevarieerd bezig zie ik wel :) leuk hoor!!! Veel plezier daar nog!
    X

  • 30 Oktober 2011 - 13:45

    Papa:

    Wat dacht je van:
    Olleke bolleke rebusolleke, olleke bolleke knol?
    Dan hoeven alleen maar je vuisten/tjes om en om op elkaar en aan het einde juichen of zo. Scheelt een heleboel puntige billen! En de woorden zijn voor hen net zo duidelijk als voor jou, dat geeft ook geen problemen!

  • 30 Oktober 2011 - 13:52

    Jessica:

    hey, wat een leuke verhalen. Je bent bijna onmisbaar geworden daar!! :-)
    Misschien kan je je weken in Oz omruilen met een paar weken extra in The Jungle. Gaaf om op zo'n band te drijven zeg!
    Ha ha, ik vind de oplossing van papa erg leuk, kan je uitproberen. Enne.... ik heb net in de chreche Jan Huijgen in de ton gedaan met peuters..... misschien ook een tip :-). Denk dat je de mensen goed gaat missen daar..... succes met de laatste dagen.
    ps: mmmmmm, ga me zo inschrijven..... vergeten.... oeps (A)

  • 30 Oktober 2011 - 14:03

    Petrie:

    Hey Marian,

    Leuk dat je nu ook als verpleegkundige aan de slag mag! Je hebt in korte tijd al veel verschillende baantjes gehad. Veel plezier nog.

  • 31 Oktober 2011 - 09:39

    Fred:

    Hoi Marianne,
    van schilder tot activiteitenbegeleidster tot verpleegkundige. Je bent breed inzetbaar! Je zult daar wel gemist worden. Het lijkt me geweldig de rivier zo af te stuiteren in een bandje. Jammer dat je op zo'n moment geen foto's kan nemen. Had graag het uitzicht willen zien. Nu zal je je wel zo'n beetje moeten voorbereiden op het vervolg van je reis. Succes daarmee en ik hoor weer graag van je!
    Groeten, Fred.

  • 01 November 2011 - 19:51

    Peter En Tineke:

    Hoi hoi,
    Wat super leuk om al je verhalen te lezen. Echt het klinkt allemaal zo bijzonder wat je daar allemaal meemaakt. Het is volgens mij genieten en toch hard werken. Hier is het vrijdag eindelijk zover:) de bergrace komt eraan en we gaan weer lopen, hopenlijk beter als vorig jaar. Ik mis je wel hoor! dikke kus van ons

  • 06 November 2011 - 12:00

    Chris En Henriëtte :

    Hoi Marianne, we lezen af en toe de verslagen en vinden het leuk om je zo te volgen in je avontuurlijk leven. Geniet van de unieke momenten.
    Groetjes uit Putten

  • 08 November 2011 - 15:57

    Kyra:

    ja ik ga meschien op gitaar maar het gaat goed!!!!!
    en met jou gaat het goed????
    schrijf je snel trug????????????????????????????????????????????????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Manggala

3 maanden weg

Recente Reisverslagen:

21 December 2011

Foto's!!!

20 December 2011

Outback - DE rots!

13 December 2011

Wildlife! @ Great Ocean Road en Grampians

10 December 2011

twee citytrips in een week!

05 December 2011

Sinterklaas
Marianne

Actief sinds 16 Sept. 2011
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 20815

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 02 Januari 2012

3 maanden weg

Landen bezocht: