en weer een week voorbij - Reisverslag uit Manggala, Indonesië van Marianne Teunis - WaarBenJij.nu en weer een week voorbij - Reisverslag uit Manggala, Indonesië van Marianne Teunis - WaarBenJij.nu

en weer een week voorbij

Door: borneoaustralie

Blijf op de hoogte en volg Marianne

22 Oktober 2011 | Indonesië, Manggala

Hello!!

De werkzaamheden wisselen elkaar goed af, van interieur verzorgsters ;-) naar administratief medewerkster naar epidemiologe...

Gister was het namelijk een luizendag: De dag ervoor had ik samen met de dokter en verpleegkundige een plan opgezet om de luizenepidemie te bestrijden. Dat is hier natuurlijk dweilen met de kraan open (ze zitten op school naast kinderen die niet hier wonen), maar we hebben in ieder geval een poging gewaagd. Er moesten 60 meiden behandeld worden met luizenshampoo. Daarnaast moest al het beddengoed van deze meiden gewassen en gestreken worden en moesten alle haarspullen (clipjes, stiekjes, haarbanden, borstels, kammen, e.d) en petten gewassen/gedesinfecteerd worden. Alle knuffels moesten ingezameld worden en alle matrassen en kussens afgenomen(dat was het grootste deel) of gestreken worden (als ze niet van stof waren). Bij elkaar was het een grote chaos, haha, maar we hebben het redelijk voor elkaar gekregen. Er waren na afloop maar een paar dingen zoek! Maar ik heb de nu ook ervaring met het bestrijden van luizen. Shampoo indoen, daarna kregen alle meiden een zak op hun hoofd om het, hopelijk, nog effectiever te maken. En na 2 a 3 uur werd het uitgespoeld. En we hebben de hele middag staan/zitten strijken met acht vrouw en kind tegelijk! Om half negen s avonds kon ik gaan zitten... Een lange dag bij elkaar. Hopelijk met het gewenste resultaat. Eigenlijk moet het na een week herhaald worden, maar we gaan de meiden dan controleren en als het nodig is nog een keer behandelen. Volgende week zijn er drie Nederlandse vrouwen al vertrokken en dan gaan we het nooit allemaal redden in een dag...

Vandaag was maar een halve dag werken, heerlijk! Vanmiddag zijn we met een aantal van de visitors en een local naar een berg gelopen op het terrein van waar je het hele terrein en de omliggende dorpen kan zien liggen. Super leuk, het was een half uur wandelen/klimmen door de jungle, springen over een klein beekje, klauteren over een boom, enz. Het is fijn om een beetje actief te zijn op zo'n luie middag.

Verder ben ik er hier weer achter gekomen waar zitbeenknobbels hun naam aan te danken hebben. Dagelijks zit ik hier veel op de grond, dat start al om half zes tijdens de gebedsbijeenkomst, de meetings s avonds zijn ook zittend op de grond en het spelen met de kinderen ook vaak. In Nederland zijn mijn zitbeenknobbels vooral een zachte stoel gewend, maar hier doen ze hun naam weer eer aan. Ze zijn goed voelbaar op een harde grond...

Hopelijk gaat het me lukken om morgen wat foto's te plaatsen. De verbinding is erg langzaam, dus ik moet de foto's eerst een stuk kleiner maken!

Goed weekend allemaal! (geniet van het uitslapen als dat kan, ga ik morgen ook doen, tot half acht dan)

xx

• 22 Oktober 2011 - 10:34

`t N+A.:

Dear Marianne, Wat ontzettend leuk om je belevenissen te volgen!! En wat ben je daar dan echt in een andere wereld! Mooie en bijzondere ervaring voor je.We zijn alweer benieuwd naar je volgende verhaal. groetjes en liefs `t N+A.

• 22 Oktober 2011 - 14:00

Fred:

Hoi Marianne, mijn 2 dochters zijn ook weleens thuis gekomen met luizen. Daar heb je veel werk aan: haartjes goed kammen, wassen, strijken etc. Maar goed, dat zijn twee meiden en geen 60! Tsjonge, wat een werk. Ik weet dat een vrieskist o.i.d. uitkomst kan bieden voor dingen die erg groot zijn om te wassen. Maar die zal wel niet voorhanden zijn daar. Haha. Succes ermee. Trouwens, je verhalen over de natuur in de omgeving maken me erg nieuwsgierig. Ben dan ook zeer benieuwd naar je foto's. Tot dan. Groeten, Fred.

• 22 Oktober 2011 - 14:33

Anfred:

hoi Marianne, klinkt allemaal heel afwisselen. Wel lange dagen en goed gevuld. Wij hier nu herfstvakantie, met een lekker zonnetje maar wel koud 's ochtends. Geniet daar nog van alles. Gr Anfred

• 22 Oktober 2011 - 18:48

Jessica:

ey,
    had een heel verhaal naar je geschreven maar op een of ander manier niet hieronder terecht gekomen....
    moet weer ff inspiratie krijgen ;-)

• 22 Oktober 2011 - 18:55

Arina:

Whhaaa wat een klus zeg! Hopen dat het idd maar 1x nodig is :D
    leuk om daarna ff de jungle door te klauteren! Heb je ook al spring- foto's ;-)?
    Slaap lekker uit! xxx

• 22 Oktober 2011 - 19:14

Petrie:

Hey Marianne,

Leuk om al je verhalen te lezen! Geniet ervan en hopelijk kan je morgen wat langer in je bedje blijven liggen :-)

• 23 Oktober 2011 - 06:32

Lianne:

He Marianne,

super leuk om al je verhalen te lezen!! Goed bezig met de bestrijding van de luizenepidemie!! heel veel succes met al je verdere werkzaamheden daar en geniet er van!

Groetjes,
    Vincent en Lianne

• 24 Oktober 2011 - 20:05

Maarten:

Alles behalve een luizeleventje daar ze te horen! ;-) Enjoy! Groetjes

• 26 Oktober 2011 - 18:09

Maike:

Je hebt lekker afwisselend werk zo te lezen, haha! Ben echt heel benieuwd naar foto's, dus hopelijk gaat dat lukken!

Groetjes, Maike.